Is er een duidelijk verschil tussen elektronische en digitale handtekeningen?

 

Een snelle blik op de manieren waarop digitale handtekeningen en elektronische handtekeningen van elkaar verschillen
Je moet toegeven dat het leven vijftig jaar geleden een stuk makkelijker was, nietwaar? Minder stress, een levensstijl met een constant tempo en meer beenruimte in vliegtuigen (mensen met een lichaamslengte zullen dit beter kunnen begrijpen!) en vooral, er is SLECHTS ÉÉN HANDTEKENING!!! Het gemak en de rechtlijnigheid die in die ‘goede oude tijd’ bij het leven hoorden, is allang verdwenen.

Elektronische handtekeningen, elektronische handtekeningen, digitale handtekeningen, biometrische handtekeningen… pfff! Maak je een grapje? Hoeveel categorieën zijn er? Is het niet belachelijk moeilijk te begrijpen? U hoeft zich geen zorgen te maken. Je bent de enige lezer van deze blog. Deze blog kan de loop van je leven misschien niet veranderen, maar het kan je zeker helpen bij het deactiveren van de automatische pilootmodus van de grijze massa in je hersenen.

Digitale en elektronische handtekeningen zijn de twee belangrijkste varianten die online kunnen worden gebruikt. Ondanks het feit dat er een opmerkelijk onderscheid is tussen de twee, is het gebruikelijk dat mensen denken dat ze hetzelfde zijn.

Dit is echter niet het geval.

Digitale handtekening versus elektronische handtekening

Elektronische handtekeningen

Een elektronische handtekening is een digitale weergave van een handgeschreven handtekening die kan worden gebruikt in plaats van een fysieke. Elektronische handtekeningen kunnen op precies dezelfde manier worden gebruikt als papieren handtekeningen; er is geen verschil. U kunt documenten eenvoudig ondertekenen met slechts een muisklik of met uw vingerafdruk in plaats van ze handmatig met een pen te ondertekenen. X`

Helaas is het gebruik van elektronische handtekeningen geen uitzondering op de regel dat alles met potentiële problemen komt. Het platform dat wordt aangeboden door elektronische handtekeningen is er een met een lager beveiligingsniveau. Dit komt door het ontbreken van coderingsstandaarden of bijbehorende procedures. De ontvanger kan op geen enkele manier de inloggegevens van de afzender controleren.

De integriteit van documenten die zijn ondertekend met elektronische handtekeningen is uiterst gevoelig voor manipulatie en voor man-in-the-middle-aanvallen (MITM). Dit geeft aan dat het document kan worden onderschept en gewijzigd terwijl het “in de lucht” is, omdat het kwetsbaar is voor dergelijke aanvallen. Als het gaat om het beschermen van iemands privacy of de privacy van een organisatie, kunnen dit soort aanvallen desastreuze gevolgen hebben.

Het feit dat elektronische handtekeningen niet universeel zijn, is een ander nadeel van het gebruik ervan. Het geeft aan dat, in tegenstelling tot de samenleving waarin we leven, het mogelijk is dat één persoon meer dan één handtekening heeft. Als u besluit over te stappen van het bedrijf dat uw digitale handtekening levert, bestaat de kans dat u geen toegang meer heeft tot uw vorige handtekening. Het spreekt voor zich dat dit tot enkele problemen kan leiden.

Digitale handtekeningen

Het enige onderscheid tussen elektronische handtekeningen en digitale handtekeningen is dat digitale handtekeningen het gebruik van een code of algoritme vereisen om de authenticiteit van een document te ondertekenen en te authenticeren. Digitale handtekeningen zijn een subset van elektronische handtekeningen. Digitale handtekeningen zijn, in tegenstelling tot elektronische handtekeningen, onderworpen aan een strenger verificatieproces en hebben hun eigen unieke set criteria. Ze gebruiken niet alleen een code om het papier te ondertekenen, maar ze versleutelen ook de gegevens. Versleuteling maakt uw documenten onneembaar voor elke vorm van digitale aanval, waardoor “veilig” een relatief betekenisloze uitdrukking wordt.

U moet een digitaal certificaat aanschaffen voordat u een digitale handtekening kunt gebruiken om een ​​document te ondertekenen. Dit is een voorwaarde. Om de uitgever toestemming te geven om digitale certificaten te distribueren, moeten ze een strenge screeningsprocedure doorlopen die wordt beheerd door een onafhankelijke certificeringsinstantie (CA). De term “sleutelpaar” verwijst naar de combinatie van de privésleutel van dit certificaat en de bijbehorende openbare sleutel. Dit geeft aan dat de informatie die is versleuteld met een specifieke privésleutel alleen mag worden gedecodeerd door gebruik te maken van de aan de informatie gekoppelde openbare sleutel. In het geval dat de Private Key en de Public Key niet overeenkomen, kan het document niet worden geopend. Hierdoor is de overdracht van het bestand duizend keer veiliger.

Digitale handtekeningen zijn snel de standaard geworden voor veel bedrijven als gevolg van het groeiende bewustzijn van de noodzaak om te waken tegen dit soort wijzigingen.

Vergelijking naast elkaar

elektronische handtekening
Codering of andere soorten standaarden zijn niet opgenomen in elektronische handtekeningen.
De integriteit van documenten die zijn ondertekend met elektronische handtekeningen kan gemakkelijk worden aangetast.
Elektronische handtekeningen zijn niet in staat om de identiteit van de afzender of de ontvanger van de handtekening te verifiëren.
De documenten die met elektronische handtekeningen zijn ondertekend, zijn voorzien van een merkteken.
Er is geen certificaat nodig

ificate autoriteit om elke vorm van validatie voor elektronische handtekeningen (CA) uit te voeren.

Digitale handtekening
Het gebruik van encryptie is vereist om digitale handtekeningen te maken.
Er is absoluut geen kans.
Zelfs de mogelijkheid om digitale handtekeningen af te geven is onmogelijk zonder eerst de identiteit van de afzender te verifiëren.
De digitaal ondertekende papieren bevatten de vingerafdruk als een embedded element.
Om gebruik te kunnen maken van digitale handtekeningen, dient u een digitaal certificaat te verkrijgen van een gevestigde en betrouwbare certificatie-instelling (CA). Alvorens het certificaat af te geven, voert de CA een uitgebreide identiteitscontrole uit bij de aanvrager.